Кабінет Міністрів України подав до Верховної ради України законопроект «Про внесення змін до деяких законів України щодо пропорційного обчислення страхового стажу особам, які працювали за межами України» (надалі – законопроект).
Законопроектом пропонується:
– врегулювати питання обчислення розміру пенсії пропорційно до страхового стажу, набутого в Україні, для осіб, які працювали в Україні та за її межами;
– врегулювати питання зарахування стажу, набутого за період роботи в державах, які входили до складу колишнього СРСР;
– визначити умови пенсійного забезпечення військовослужбовців, які мають страховий стаж, набутий в Російській Федерації.
Крім того, Законопроектом передбачається доповнити перелік підстав припинення виплати пенсії в разі:
– тимчасового проживання за кордоном (за заявою пенсіонера про припинення виплати пенсії);
– якщо особу визнано безвісно відсутньою або оголошено померлою у встановленому законом порядку;
– якщо пенсіонеру надано статус особи, зниклої безвісти за особливих обставин, відповідно до Закону України «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин»;
– якщо пенсію не отримували протягом 6 місяців підряд в організаціях, що здійснюють виплату і доставку пенсій, або в разі відсутності протягом 6 місяців підряд видаткових операцій в установах банків по поточних рахунках, на які проводиться виплата пенсій;
– якщо одержувачі пенсії не проходили фізичної ідентифікації у випадках, передбачених законодавством.
Також пропонується відновити умови ідентифікації для внутрішньо переміщених осіб на загальних підставах.
Наразі нам пропонується проведення щорічної фізичної ідентифікації осіб, які отримують пенсію за кордоном, фіксувати 6 місячний строк не отримання пенсій, після чого пенсії повертаються до Пенсійного фонду України, де зберігаються до особистого звернення пенсіонера з заявою про відновлення її виплати.
Також описані умови зарахування трудової діяльності за межами України до трудового стажу, але при цьому планують не зараховувати роботу на тимчасово окупованій території України в певних органах та структурах тощо.
Але хочеться окремо виділити новий пункт щодо виплати пенсій тим пенсіонерам, які проживають на тимчасово окупованих територіях України або які під час тимчасової окупації територій виїхали на підконтрольну державним органам України територію.
Пропонується виплачувати пенсію таким громадянам України за умов не одержання пенсії від органів пенсійного забезпечення держави – агресора Російської Федерації.
А оскільки обмін інформацією та будь – якими даними з державою – агресором Російською Федерації відсутній, то відповідальність за таку інформації/дані покладається на заявника, тобто пенсіонера, який повинен повідомити про фактичне отримання/не отримає пенсію від РФ.
У випадку прийняття цих змін є ймовірність проведення фізичної ідентифікації пенсіонерів та опитування щодо отримування громадянами України пенсій.
Варто звернути увагу на той факт, що суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань зі сторони пенсіонера, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягнуті на підставі рішень Пенсійного фонду України чи в судовому порядку.
Враховуючи суспільну важливість цього законопроекту для громадян України продовжуємо слідкувати за хронологією розгляду даного законопроекту № 9453 від 03.07.2023 р.
Ця стаття була підготовлена в рамках проєкту «Громадськість за демократизацію» (https://www.facebook.com/Regions4Reforms), який виконує Інститут економічних досліджень та політичних консультацій за сприяння Європейського Союзу (https://ec.europa.eu/info/aid-development-cooperation-fundamental-rights_en). Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю БО «БФ «СВІТ.УКРАЇНА.ПОЛОГИ» і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу та Інституту економічних досліджень та політичних консультацій.